یادداشت رضا چینی، رئیس کانون کارآفرینی استان اصفهان
لزوم مدیریت مصرف انرژی در بخش خانگی و صنعتی
مبنای محاسبه مصرف و سهمیههای انرژی در برخی موارد بر اساس دورههایی تعیین شده که واحدهای تولیدی با ظرفیت کامل فعالیت نداشتهاند؛ موضوعی که میتواند در تخصیص انرژی به صنایع مشکلاتی ایجاد کند. میزان ناترازی گاز در کشور به بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد رسیده است و با توجه به محدودیتهای موجود، امکان تأمین کامل نیاز تمامی بخشها وجود ندارد. مدیریت مصرف نباید تنها به بخش صنعت محدود شود و بخش خانگی نیز باید نسبت به شرایط موجود آگاهی بیشتری پیدا کند. به گفته وی، در فصل تابستان نیز بخشی از مصرف برق کشور ناشی از استفاده از تجهیزات سرمایشی در واحدهای مسکونی است که فشار مضاعفی بر شبکه انرژی وارد میکند.
توسعه ابزارهای مدیریت مصرف در بخش خانگی
در آینده نزدیک این امکان فراهم خواهد شد که واحدهای تولیدی بدون نیاز به اعمال محدودیتهای مستقیم از سوی شرکتهای توزیع برق، خود نسبت به کنترل و مدیریت مصرف اقدام کنند و برنامهریزی دقیقتری برای فعالیتهای تولیدی داشته باشند. شرکتهای دانشبنیان در حال توسعه سامانهها و ابزارهایی هستند که امکان پایش مصرف انرژی در منازل را برای شهروندان فراهم میکند. این سامانهها به خانوارها کمک خواهد کرد تا میزان مصرف خود را با دورههای گذشته مقایسه کرده و با اصلاح الگوی مصرف، در کاهش فشار بر شبکه انرژی کشور نقش مؤثرتری ایفا کنند.